Κυριακή, 25 Νοεμβρίου 2007

Live your myth...(6 μύθοι για την αξιολόγηση)


6 ΜΥΘΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΜΥΘΟΣ 1ος : «η αξιολόγηση είναι υπέρ του φοιτητή, γιατί θα αξιολογεί και ο ίδιος τους καθηγητές και το μάθημα»

Η κύρια μέθοδος της «αξιολόγησης» από τους φοιτητές, είναι η συμπλήρωση ερωτηματολογίων (αυτό προέβλεπε και το νομοσχέδιο του ΠΑΣΟΚ που δεν ψηφίσθηκε λόγω φοιτητικών κινητοποιήσεων αυτό συμβαίνει και στο εξωτερικό). Πρόκειται για ερωτηματολόγια με κουτάκια προς συμπλήρωση αντίστοιχα αυτά των κουτιών παραπόνων. Κάτι ανάμεσα σε ΠΡΟ-ΠΟ και τεστ. Με 1Χ2 προτείνεται να λύνονται οι ανάγκες των φοιτητών, αυτό είναι το όραμα τους για την συμμετοχή των φοιτητών!. Αυτή η «κολοσσιαία» «παραχώρηση» θα λειτουργεί ανταγωνιστικά με άλλες συλλογικές μεθόδους έκφρασης και απόφασης όπως οι γενικές συνελεύσεις.
Δεν φτάνει μόνο αυτό, αλλά ως προαπαιτούμενο για την συμπλήρωση ερωτηματολογίων προτείνουν την υποχρεωτική παρακολούθηση των μαθημάτων... επιβάλλοντας ΑΠΟΥΣΙΕΣ.


Ταυτόχρονα η αξιολόγηση καθιερώνει την επιθεώρηση των φοιτητών. Η βαθμολογία που προκύπτει από την αξιολόγηση συχνά περιλαμβάνει και την επιθεώρηση των μαθημάτων από έναν «ΧΩΡΟΦΥΛΑΚΑ» μέσα στην αίθουσα.

ΜΥΘΟΣ 2ος : «με την αξιολόγηση των καθηγητών θα γλιτώσουμε επιτελούς από αυστηρούς καθηγητές που μας κόβουν συνέχεια και από ανεπαρκείς στην διδασκαλία»

Καθόλου...Αν κάποιος πίστευε ότι με το ερωτηματολόγιο θα κατάφερνε κάτι τέτοιο είναι μάλλον γελασμένος. Ακόμα και στο προαναφερθέν νομοσχέδιο του ΠΑΣΟΚ αναγραφόταν ρητά το δικαίωμα διαφοροποίησης από τα ερωτηματολόγια.
Ποίοι καθηγητές όμως τελικά φεύγουν; Όσα τμήματα κλείνουν οφείλεται στην αρνητική βαθμολογία στην αξιολόγηση (χαρακτηριστικά στην Αγγλία έχουν κλείσει τα τελευταία 6 χρόνια 79 τμήματα και 3500 καθηγητές έχουν χάσει την θέση τους από το 2001). Η βαθμολόγηση γίνεται στο κατά πόσο ικανοποιούν τις απαιτήσεις των επιχειρήσεων και αν διεξάγουν κερδοφόρα έρευνα. Δηλαδή όσοι καθηγητές δεν έχουν σχέση με κάποια επιχείρηση και δεν φέρνουν ΧΡΗΜΑΤΑ από έρευνα είναι δυσοίωνο το μέλλον τους... Τι είδους σχολές κλείνουν ; Το φυσικό , το χημικό η αρχιτεκτονική, Γερμανικό κ.α. Η αντικατάσταση γίνεται π.χ. του Φυσικού από ειδικευμένα τμήματα που θα μπορούν να κάνουν επικερδή έρευνα όπως π.χ. η νανοτεχνολογία.

ΜΥΘΟΣ 3ος : «είναι δίκαιο σύστημα γιατί το καλύτερο τμήμα θα ανταμείβεται και το ασθενέστερο θα βοηθείται να πλησιάσει το άλλο»

Αντιθέτως ο ανταγωνισμός μεταξύ των τμημάτων θα φέρει ένα κονταροχτύπημα τελικής πτώσης μεταξύ και των φοιτητών-αποφοίτων. Σε αυτό θα συμβάλλει η κατηγοριοποίηση που θα συντελεστεί μέσω της βαθμολόγησης των πανεπιστήμιων. Ο απόφοιτος π.χ. Πληροφορικής από το ΠΑΠΕΙ θα ανταγωνίζεται τον αντίστοιχο απόφοιτο άλλου πανεπιστημίου αντί να έχουν όλοι οι απόφοιτοι ενός κλάδου ίδια κοινά δικαιώματα. Πρόκειται για ένα «παιχνίδι» που οι φοιτητές θα είναι πάντα οι χαμένοι και ο μόνος κερδισμένος ο εργοδότης. Βγάζοντας μόνοι μας τα μάτια μας, βοηθάμε τους εργοδότες να επιβάλλουν την μέθοδο που όλα τα αφεντικά αγάπησαν ... αυτή του «διαίρει και βασίλευε». Χαρακτηριστική περίπτωση το τι θα επακολουθήσει της αξιολόγησης είναι η περίπτωση Μ**** ενός καθηγητή της ΑΣΟΕΕ (και μεγαλοστέλεχος επιχείρησης) . Ο εν λόγω κύριος σε μια άτυπη πιλοτική αξιολόγηση έβγαλε το πανεπιστήμιο του καλύτερο μεταξύ των οικονομικών. Το ΠΑΠΕΙ αντέδρασε και απείλησε με μηνύσεις και εισαγγελείς. Ο σώζων εαυτό σωθήτω συνεπώς...

ΜΥΘΟΣ 4ος : «θα υπάρχει καλύτερη χρήση χρημάτων, οπού υπάρχουν ελλείψεις θα διορθώνονται»

Μία λέξη αρκεί... ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ. Ενώ για χρόνια οι κυβερνήσεις που διαδέχονται η μια την άλλη (ΝΔ και ΠΑΣΟΚ) παίρνουν την σκυτάλη της πιο υποχρηματοδοτούμενης εκπαίδευσης στην Ευρώπη. Ενώ ακόμη και η γελοία προεκλογική υπόσχεση του 5% του ΑΕΠ για την παιδεία από την ΝΔ αναιρέθηκε από την ίδια αφού το ποσοστό μειώθηκε από 3,61 σε 3,58% κατά την διακυβέρνηση της!!! Η αξιολόγηση έρχεται να κόψει χρήματα και να τα σπρώξει σε τμήματα που εξυπηρετούν τους επιχειρηματίες και όχι τις ανάγκες των φοιτητών. Συν τοις άλλοις η αξιολόγηση είναι μια παρασιτική και εξαιρετικά δαπανηρή διαδικασία που χαραμίζει λεφτά αντί να δοθούν εκεί που χρειάζονται πραγματικά(εστίες, σίτιση, διδακτικό προσωπικό κ.α.) της τάξεως των 30 εκ. ευρώ το χρόνο από τον προϋπολογισμό χωρίς τις επιπλέον δαπάνες ανά πανεπιστήμιο στην Αγγλία.

ΜΥΘΟΣ 5ος : «έχει εφαρμοστεί σε όλη την Ευρώπη με επιτυχία, εκεί είναι σαφέστατα καλύτερα από εμάς σε επίπεδο εκπαίδευσης»

Όπου έχει εφαρμοστεί υπάρχουν έντονες κριτικές και αντιρρήσεις τουλάχιστον ως προς τον τρόπο που εφαρμόζεται. Από ενώσεις πανεπιστημιακών, φοιτητές, ενώσεις κλάδων επιστήμης και κόμματα. Ενώ υπάρχουν και προτάσεις μέχρι και κατάργηση της από διάφορους φορείς στο εξωτερικό. Ως προς το επίπεδο εκπαίδευσης, ας αναλογιστεί κανείς αν είναι ευχαριστημένοι οι χιλιάδες φοιτητές που κατεβαίνουν στους δρόμους ενάντια στην επιβολή διδάκτρων στο εξωτερικό. Μήπως θα θέλαμε να δούμε και εδώ το «προνόμιο» π.χ. να δίνεις 500 ευρώ το εξάμηνο σε δίδακτρα όπως επιβλήθηκε πρόσφατα στην Γερμανία ;

ΜΥΘΟΣ 6ος : «θα βελτιωθούν τα μαθήματα και η οργάνωση των πανεπιστημίων»

Η βελτίωση των προγραμμάτων σπουδών σημαίνει για αυτούς, διακοπή όσων δεν εντάσσονται στην κυρίαρχη ιδεολογία της αγοράς. Δηλαδή ότι δεν ικανοποιεί τις επιχειρήσεις θα κόβεται και στην θέση του θα μπαίνει το κατάλληλο μάθημα. Καμία έγνοια για τις ανάγκες της κοινωνίας, των εργαζομένων, των απαιτήσεων των φοιτητών ακόμη και της εννοίας της επιστήμης, αυτά λίγη σημασία έχουν ούτως ή άλλως στην αξιολόγηση.
Στην Αγγλία π.χ. απειλείται ως είδος υπό εξαφάνιση η οικονομική θεωρία που δεν είναι νεοκλασική. Ταυτόχρονα εγκαταλείπονται μαθήματα παραδοσιακά που σου δίνουν σφαιρική γνώση πάνω σε ένα αντικείμενο και την θέση τους παίρνουν ειδικευμένα προγράμματα σπουδών. Στην Αγγλία όπως καταγγέλλει η Ιατρική Ένωση παρατηρούνται ελλείψεις σε προσωπικό λόγω της αξιολόγησης, γιατί η πίεση για επικερδής έρευνα έχει κλείσει κομβικά τμήματα. Η αξιολόγηση βλέπετε ευνοεί την έρευνα που επιχορηγείται από επιχειρήσεις αντί της απασχόλησης στο νοσοκομείο για την περίθαλψη των πολιτών.
Ως προς την οργάνωση του πανεπιστημίου προωθείται η μεταφορά του κέντρου λήψης αποφάσεων στο εσωτερικό των σχολών σε όργανα στα οποία οι φοιτητές δεν μπορούν να παρέμβουν με κυριότερο θεσμό την πρόσληψη μάνατζερ που θα περιορίσουν γενικές συνελεύσεις φοιτητών, τμημάτων και συγκλήτους. Καταργώντας την όποια δημοκρατική του λειτουργία.
Η πρόσληψη περαιτέρω προσωπικού που θα βελτιώσει ουσιαστικά την καλύτερη οργάνωση, φαντάζει βεβαίως σενάριο επιστημονικής φαντασίας για το υπουργείο αντιθέτως προτιμάει την επιβολή βούρδουλα σε όσους υπάρχουν...

1 σχόλιο:

Ντιούη είπε...

Πάνω στο μύθο 2, σκέψου το... μέλλον του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης......

αν θες δες και το μπλόγκ μας

www.appe2000.wordpress.com